Otázka života a smrti dodnes nezemřela

15.12.2016    Vendula Kreplová    Film / Filmová brána

Ačkoliv režisérská dvojice Emeric Pressburger a Michael Powell natočili řadu snímků, nejvíc se jim dařilo v druhé polovině 40. let, kdy společně vytvořili své nejznámější filmy – Černý narcis (1947), Červené střevíčky (1948) a právě Otázku života a smrti.


Film natočený krátce po skončení války se vrací zpět do května 1945. Boje sotva skončily, ale pro mladého britského letce Petera (David Niven) problémy teprve začaly. Peter měl totiž zemřít po skoku z porouchaného letadla. Chybou nebeských sil k tomu nedošlo, a on přežil. Dokonce měl čas zamilovat se do americké dívky June (Kim Hunter). Jenže Nebe chce to, co mu patří, a jen tak se nevzdá.

Otázka života a smrtiFilm svým pohádkovým laděním připomíná jiný slavný snímek z téhož roku, Život je krásný. Spojuje je zobrazení nebeských sil jako přísných, ale zároveň shovívavých. Rovněž se hlavní hrdinové obou děl dostávají do nezáviděníhodné situace, z níž pomocí lásky musí nalézt cestu ven… nebo se o to aspoň pokusit.

Ano, Otázka života a smrti je svého druhu pohádka. Nevyvaruje se určité naivity (Peter se do June zamiluje během krátkého hovoru v letadle), ale je natolik optimistická a odzbrojující, že jí nepropadne jen absolutní cynik. Tomu do značné míry napomáhají sympatičtí hrdinové ztvárnění výbornými herci. David Niven se možná nikdy neřadil mezi prvoplánové krasavce, ale zato charismatu měl na rozdávání. Podobně je na tom Kim Hunter, která taktéž nebyla příliš půvabná, což jí ovšem neubralo na přesvědčivosti. Vydařenou sestavu doplňuje dr. Reeves v podání Rogera Liseveye. Titul nejhumornější postavy pak získává šlechtic popravený během francouzské revoluce, který má za úkol Petera přesvědčit k odchodu do Nebe. Jde o hrdinu, který jako by vypadl například z filmů Tima Burtona (kdyby Burton točil o 40/50 let dřív).

Otázka života a smrtiFilm nestaví jenom na zajímavých a leckdy bizarních postavičkách. Pozornost zvládne získat a udržet především díky pečlivě budovanému napětí. Jednak netušíme, co se s Peterem nakonec stane, a také se můžeme dohadovat, jestli je Nebe jen výtvor jeho představivosti (některé scény by nasvědčovaly tomu, že ano, jiné se zasazují pro opačnou variantu). Na rozuzlení si pak musíme počkat do samotného závěru. Přičemž finální část, kdy se rozhoduje o Peterově životě či smrti, má největší spád, ani předtím však nemůžeme hovořit o nudě.

Kromě důležitosti lásky film rovněž tematizuje nevraživost mezi národy, konkrétně Angličany a Američany. Navzdory všem hádkám, nebezpečí a hrozbám však Otázka života a smrti představuje podívanou, jakou byste si neměli nechat ujít, pokud jste milovali nebo milujete pohádky. Pokud by Nebe vypadalo opravdu tak, jak je zde ukázáno, nikdo by se smrti nemusel bát. Snímek je navíc velmi propracovaný a krásný po vizuální stránce, ačkoliv kvalitou nedosahuje již zmíněných Červených střevíčků (1948). Po všech stránkách tak jde o dílo, které dokáže svým příběhem, hereckými výkony, jemným humorem a optimistickým vyzněním zaujmout i dnešního diváka.

80 %

Název: Otázka života a smrti
Žánr: Romantické válečné fantasy
Režie: Michael Powell, Emeric Pressburger
Hrají: David Niven, Kim Hunter, Roger Livesey, Maurice Goring,…
Scénář: Michael Powell, Emeric Pressburger
Stopáž: 104 minut
Rok: 1946
Hudba: Allan Gray

Žádné komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.