Kdo se bojí chyb, nesmí do Prokletého hvozdu

3.8.2017    Ondřej "Walome" Hartman    Gamebooky

Gamebook Prokletý hvozd je třetím dílem série Fighting fantasy, kterou v novém kabátu vydalo Mytago. Přináší nám dobrodružství, v němž musí hráč najít dvě části trpasličího kladiva a donést ho do města za Temným lesem. Není to snadný úkol, bohužel z části i kvůli chybám, které kniha obsahuje.


A chyby se vyskytují už u popisu pravidel, který se nachází hned v úvodu. Je zde zmínka o tom, že na každé stránce jsou ilustrace kostek, které mají simulovat hod hracími kostkami. Zmíněné ilustrace ale chybí. Místo nich je vzadu Tabulka náhody. Stejně tak je mylně uvedeno, že hráč ke zjištění síly útoku používá Kondici a nikoli Zručnost, jak by tomu mělo být správně.

Nad tím člověk ale ještě mávne rukou a vyrazí za dobrodružstvím. V roce 1983 si game-designeři příliš nelámali hlavu s nápaditým příběhem a místo toho tvořili jednoduché světy plné příšer, které občas působily jako pěst na oko. Ať už je to černý mrak, který se k vám přiblíží a udeří do vás bleskem, nebo kámen s ručičkama, nožičkama a kyjem. To vše je nutné brát s rezervou a dnes to funguje jako příjemná nostalgie.

Kdo si poctivě kreslí mapku, tak opět zjistí, že Ian Livingstone použil pár zkratek a cesty na sebe nenavazují úplně přesně. Což ale platí snad o všech Fighting fantasy. Horší jsou ty momenty, kdy narazíte na chyby. Například když u odkazu 87 text říká, že se vydáváme na sever, ale chybí odkaz, na který máme otočit. Nebo když se z odkazu 150 dostaneme cestou na západ do bitky, která se odehrává na úplně jiném místě, takže putování pak pokračuje nelogicky.

bez vlastnoručně kreslené mapky to není ono

To vše může v hráči vzbudit otázku, zda lze gamebook vůbec dohrát. Lze, ale je třeba se soustředit. Za výše uvedené šotky ale nemůže pouze nakladatelství Mytago, tiskové chyby se objevily už v původním vydání. Což je škoda a zážitek z hraní to dost kazí. Protože i zde se objevuje několik zajímavých momentů, ať už je to krátká pasáž v podzemí, kde se hrdina plazí a tudíž nemůže pořádně bojovat, nebo fakt, že lze Prokletý hvozd procházet donekonečna, dokud hrdina nezemře. Přičemž náhlá smrt zde, kromě jednoho momentu, chybí úplně.

Labutí píseň

Ačkoli se Mytago pustilo do vydávání gamebooků s vervou, Prokletý hvozd je poslední dílem Fighting Fantasy v novém kabátku, kterého se u nás patrně dočkáme. Je to škoda, ale jedná se o pochopitelné rozhodnutí.

Prokletý hvozd je první FF gamebook, který se neodehrává vysloveně v dungeonu, ale venku. Kreslení mapy je i tak nezbytností. I přes podivné skoky se díky ní hráč lépe orientuje. Ví, kde nebyl a tudíž ví, kam má jít. V předmluvě se tvrdí, že při správné cestě se riskuje málo, ale když si naházíte špatné statistky, můžete mít problémy. Je ale pravda, že ve hře lze nalézt dost předmětů, které zvyšují Zručnost, přidávají Kondici nebo doplňují Štěstí – jedná se tedy skutečně o jeden z lehčích gamebooků. Jen najít to kladivo může trvat. Nicméně hlavně zmíněné chyby jsou důvodem nízkého hodnocení.

40 %

Název: Prokletý hvozd
Série: Fighting Fantasy
Autor: Ian Livingstone
Překlad: Petra Tomková
Nakladatelství: Mytago
Počet odkazů: 400
Rok vydání: 2016

Několik slov o autorovi článku:

Autor: Ondřej "Walome" Hartman

Walome s recenzováním začal (když nepočítáme jeho blog) na stránkách Topzine.cz, kde zůstal necelý rok. Po kratší pauze se v roce 2012 stal redaktorem magazínu MFantasy, kde vydržel o něco déle. Po zkušenostech načerpaných nejen z těchto webů se stal spoluzakladatelem webu Dagon.cz, kde zůstane, dokud se Dagon nepřestane plavit ve fantasy vodách. Mezi jeho oblíbené subžánry patří urban fantasy, ale nepohrdne ani kvalitní high fantasy. Věnuje se také hraní PC a PS her a čtení komiksů.

Žádné komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.