Dcera čarodějnice čtenáře příliš neokouzlí

24.5.2017    Alžběta Bílková    Knihy / Literární brána

Elizabeth Anne Hawksmithové je tři sta osmdesát čtyři let a je nesmrtelnou čarodějnicí, která proplouvá staletími bez povšimnutí a používá své léčitelské schopnosti k pomoci lidem. Když se po dlouhých letech usadí zpátky v rodné vesnici Batchcombe, seznámí se s dospívající Tegan, která je postarší ženou a jejím samotářským životem fascinována. Elizabeth si dívku oblíbí natolik, že se ji rozhodne přijmout za svou nástupkyni a začne jí vyprávět svůj životní příběh…


Dcera čarodějnice se může žánrově zařadit k sérii Cizinka Diany Gabaldonové. Spojuje v sobě minulost s přítomností, lehce oťukává fantaskní prvky, přesto prvořadě zůstává ženským románem. Dcera čarodějnice má jednoduchou, přímočarou linii, ve které se střídá vyprávění z pohledu první a třetí osoby podle toho, zda si Elizabeth vede deníkový zápis, anebo vypráví své životní osudy mladé nástupkyni. Bohužel, kvalita vyprávění minulých událostí silně převyšuje rámující příběh z moderní doby.

Elizabeth je veskrze sympatická ženská hrdinka, nemá však téměř žádné záporné vlastnosti, a proto jí na zajímavosti ubírá plochost a nedotaženost jejího charakteru. Její tři vyprávěné příběhy jsou daleko napínavější než deníkové záznamy z přítomnosti. Bohužel poslední epizoda z minulosti silně sklouzává k romantickému patosu, jako kdyby autorce došly nápady a rozhodla se pro “pohodlnou” cestu tragické romance. Ani ta však není dostatečně vykreslena do hloubky, takže čtenář se o ni zase tolik nezajímá a není jejím vyústěním nikterak pohnut. 

Daleko zajímavější, bohužel nepříliš propracovanou postavou je její učitel a čarodějník Gideon, který po celá staletí Elizabeth pronásleduje a pokouší se jí zmocnit. Jejich vztah je místy správně zvrácený, přesto autorka od poloviny příběhu jasně stanoví hranice dobra a zla, a proto Elizabeth s Gideonem silně ztrácí na dynamice.

Tegan, třetí výrazná postava příběhu, je naivní a protivný spratek. Člověk si říká, co na ní vlastně Elizabeth viděla tak závratného, že se rozhodla učinit ji svou nástupkyní. Její postava neprojde žádným vývojem, je plochá a nudná, přičemž její krátké, romantické eskapády jsou předvídatelné.

Dcera čarodějnice má velký potenciál. Elizabethiny první dva životní příběhy mají spád, tempo a zajímavé prostředí. Třetí, jak již bylo zmíněno, je prvoplánová epizodová tragická romance, která Elizabethině charakteru silně škodí, přesto je vzhledem k zaměření cílové čtenářské skupiny zjevně (bohužel) nutná. Co však příběh silně postrádá, je lepší propletení minulosti se současností, nemluvě o tom, jak moc Elizabethiny deníky z přítomnosti nemají silný příběh. Čtenář doufá a očekává nějaký silnější vývoj mezi Elizabeth a Tegan, či propracování Teganina charakteru, bohužel ani jednoho se nedočká, nemluvě o naprosto absurdním vyústěním celého příběhu, které se odehrává na posledních padesáti stránkách a čtenář nad tím jen bezmocně kroutí hlavou, jestli to autorka myslí vážně, nebo si hloupostí svých postav dělá z člověka blázny.

Vzhledem k tomu, kolik možností dějová linie Dcery čarodějnice nabízela, a které zůstaly téměř úplně nevyužity, je román poměrně velkým zklamáním. Do poloviny knihy dokáže čtenáře držet v příjemném napětí a očekávání, co bude dál, od poloviny však sklouzává do hlubokého, zbytečného patosu, z kterého se ani jedna z hlavních postav nemá šanci dostat. Na to, jak slibně se táhla první polovina knihy, kterou pak druhá úplně zabila a pohřbila deset stop pod zem, je Dcery čarodějnice a jejího potenciálu velká škoda.

40 %

Název: Dcera čarodějnice
Autor: Paula Brackston
Překlad: Štefan Kaleta
Nakladatelství: Omega
Počet stran: 320
Rok vydání: 2017

Několik slov o autorovi článku:

Autor: Alžběta Bílková

Selenne chtěla už od dětství žít déle ve světech, do nichž skrze pohádky a dětské knížky nahlížela jen okrajově. Kvůli téhle nespokojenosti se od prvních dětských pokusů přes fanfiction dostala až k psaní vlastních příběhů, kterým se věnuje dodnes. Pokud zrovna nedatluje do noci, opojená náhlým nakopnutím múzy a hrnkem kafe, tráví většinu svého volného času u televizních seriálů, knih a filmů, k nimž má vždycky co říct. Její internetové působení se rozkládá od tvorby hudebních videí, přes grafiku, kompilace fanmixů, až po recenze na jejím osobním blogu.

Žádné komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.